ابراز وجود


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



علاقه مند به طرح چه مطالبی دراین وبلاگ هستید؟


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 586
تعداد نظرات : 34
تعداد آنلاین : 1



 

 

آیا برای نه گفتن به کسانی که می خواهند به هر شکل نظرات خود را به شما تحمیل کنند مشکل دارید؟ آیا زمام امور زندگی شما به دست دیگران است؟آیا امیال وخواسته های خود را در سینه نگه می دارید؟ و آیا ابراز صادقانه و آزادانه احساسات منفی یا مثبت در برابر دیگران برای شما دشوار است؟

 

ابراز وجود عبارت است از توانایی بیان وابرازخواسته ها، عقاید و حق خود بدون تجاوز به حقوق دیگران. این ابراز به صورت ارتباطی صادقانه ، مستقیم و باز بوده که موجب رشدو ارتقاء شخصی می گردد. باابراز وجود احساس اعتماد به نفس در فرد به وجود می آید و باعث می شود تا آنها احترام همسالان و دوستان خودرا بهتر داشته باشند و فرصت ایجاد رابطه دوستانه را بادیگران افزایش می دهند تا احساس بهتر وکنترل بیشتری روی موقعیت های روزمره زندگی خود داشته باشند، این امر هم چنین توانائی تصمیم گیری  را  افزایش داده واحتمال دستیابی به موقعیت هایی در زندگی رابیشتر خواهد نمود.

آلبرتي ووامونزر (( 1975) بين سه سبك پاسخ، تفاوت قائل شده كه اين سه سبك عبارتند از:
1-عدم ابراز وجود  2- ابراز وجود  3- پرخاشگري.

1 عدم ابراز وجود: يعني در نظر نگرفتن خود و اتخاذ سبكي انفعالي، به نحوي كه ديگران افكار، احساسات و حقوق ما را به راحتي نا ديده بگيرند. اشخاصي كه از اين شيوه خاضعانه استفاده مي كنند، افرادي مردد، در ظاهر آرام و در واقع بي قرارند كه از مسائل فرار مي كنند و بدون توجه احساسات خود با ديگران موافقت مي كنند، افرادي که اهل ابراز عقيده نيستند و خود را دست كم
 مي گيرند،
اعتماد به نفس ندارند و براي بدست آوردن دل ديگران خود را به رنج و زحمت
مي اندازند.
در اين سبك هدف فرد آن است كه به هر قيمتي كه شده ديگران را خوشنود سازد و از ابراز هر گونه تعارض جلوگيري كند.

 2- ابراز وجود: يعني ملاحظه حقوق ديگران و در عين حال گرفتن حق خود. ويژگيهاي اين سبك عبارتند از: دادن پاسخهاي خود انگيخته با لحني دوستانه اما قاطع، نگاه كردن به ديگران، ذكر مسائل مهم، ابراز احساسات و عقايد، بها دادن به خود و نرنجاندن خود و ديگران. در اين سبك هدف شخص رعايت عدالت براي تمامي طرفهاي رابطه است.

 3- پرخاشگري:يعني، تهديد كردن ديگران يا ناديده گرفتن حقوق ديگران. ويژگيهاي اين سبك عبارت است از: صحبت كردن پيش از اتمام يافتن صحبتهاي ديگران، بلند بلند و تهاجمي حرف زدن، خيره شدن به طرف مقابل، كنايه زدن، ابراز خشن و شديد احساسات و عقايد، بالاتر دانستن خود و رنجاندن ديگران براي جلوگيري از رنجش خود. هدف افراد پرخاشگر بردن بدون رعايت حقوق ديگران است.

 

منبع : بولتون ، رابرت. (1992). روانشناسی روابط انسانی ، ترجمه حمیدرضا سهرابی .(1384).تهران ، انتشارات رشد.

 

.



 

 



منیره کردلو مسئول مرکز مشاوره صبا تمام سعی خود را برای برخورداری شما از مشاوران و روانشناسان مجرب نموده و آماده عقد قرارداد با مدارس دوایر دولتی و غیر دولتی می باشد.

:: موضوعات مرتبط: مهارتها , ,
:: برچسب‌ها: مهارتها ,
:: بازدید از این مطلب : 1137
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : منیره کردلو
ت : سه شنبه 15 بهمن 1392
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-52170159-2', 'auto'); ga('send', 'pageview');