رازهای شادمانی و احساس رضایت از زندگی


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



علاقه مند به طرح چه مطالبی دراین وبلاگ هستید؟


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 242
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 243
بازدید ماه : 504
بازدید کل : 300985
تعداد مطالب : 586
تعداد نظرات : 34
تعداد آنلاین : 1



 مثلاً زمانی که در حال دوش گرفتن در حمام هستید قطرات آب را روی بدن خود احساس کنید و از این که باعث تمیزی و آرامش شما می ‌شود، لذّت ببرید. موقعی که در حال غذا خوردن هستید فقط به طعم و مزه غذا تمرکز کنید. وقتی در حال ریختن چای در استکان هستید به صدای ریزش آن گوش دهید. به این ترتیب، شروع به جدا کردن تجربیات حسیتان از یک دیگر می‌ کنید و از هر کدام لذّت می ‌برید.

دیدگاه جدیدی پیدا کنید
پَــرهای دُم طاووس رنگارنگ هستند و هنگامی که از زاویه ‌ای خاص به آن‌ ها نگاه می‌ کنید درخشش و زیبایی بی ‌نظیری دارند. خیلی از مسائل در زندگی هنگامی ارزش خود را نشان می‌ دهند که از زاویه درست دیده شوند. ولی نگرش‌ های مشابه و کلیشه ‌ای، دیدن این زیبایی ‌ها را مشکل می‌ سازد. اگر به هر مسئله‌ای از زاویه ‌ای درست نگاه کنید در آن چیزهای باشکوه و زیبایی خواهید دید. سعی کنید همه چیز و همه کس را با چشم‌ هایِ تازه‌ای ببینید که از طریق عادت، تیره و تار نشده‌ اند. با این روش شما می‌ توانید توفیقات نا محدودی را به دست آورید. به خاطر داشته باشید که اگر از زاویه‌ ای درست به تمام چیزها و اشخاص نگاه کنید هر شخص یا هر شیء از طرف خالقتان برای شما به ارمغان آمده است و پیام زیبایی به همراه خواهد داشت.
وسایل اضافی را از محیط زندگیتان خارج کنید
اشیای درون خانه را لمس کنید و از خود بپرسید آیا به این وسایل احتیاج دارم؟ کتاب‌ ها را از درون قفسه بیرون بیاورید و ببینید آیا دوباره قصد خواندن این کتاب‌ ها را دارید؟ هرشیء یادگاری را بررسی کنید و از خودتان بپرسید «آیا هنوز لحظه‌ای را که این شیء به یادم می ‌آورد، برایم مهم و با ارزش هست؟» کُمد لباسهایتان را باز کنید وتوجّه کنید که آیا به تمام این لباس‌ ها احتیاج دارید و از آخرین باری که آن‌ها را پوشیده ‌اید چه قدر زمان می ‌گذرد و آیا دوباره تصمیم به پوشیدن آن‌ ها دارید؟ بعد از این بررسی کاملی که به عمل می‌ آورید تمام وسایل و لباس ‌های اضافیتان را به دیگران ببخشید و یا آن ‌ها را حراج کنید. زیرا که هر شیئی انرژی خودش را دارد و اگر به کار نرود مانند آب راکد، گَندیده می‌ گردد. هم چنین جای مناسبی برای جوندگان و پشه ‌ها می ‌باشد. پس مراقب باشید و بگذارید انرژی آزادانه جریان یابد و آب، جاری گردد.

 

 

اگر کهنه ‌ای را نگهدارید تازه‌ ها جایی برای تجلّی خویش نمی‌ یابند. پس برای چرخش انرژی و پیشرفت در زندگیتان وسایلی را که احتیاج ندارید از محیط زندگی‌ خود خارج سازید. هیچ کس نیست که نداند تفکر مثبت، خوب و مفید است؛ اما کمتر کسی پیدا می ‌شود که به ما بگوید چه طور می‌ توانیم کنترل افکارمان را در دست بگیریم و مثبت فکر کنیم. علتش هم این است که این یک موضوع معمولی و پیشِ ‌پا افتاده است و آموزش و توضیح دادن درباره ‌ی موضوعات عادی کار آسانی نیست. شما هر وقت آن را ببینید درکش می‌ کنید و هر وقت با آن مواجه شوید آن را انجام می ‌دهید. توجّه به موارد زیر برای آن ‌هایی که می‌ خواهند کنترل افکارشان را در دست بگیرند و بهتر و مثبت‌ تر فکر کنند و از نتایج این افکار مثبت در زندگیشان بهره ببرند، مفید است.
افکار غیرارادی
پژوهشگران و محققان روان‌ شناسی و علوم ذهنی می‌ گویند بیشتر افکار و باورهایی که داریم، ناخودآگاه و غیرارادی است. پس ما چه طور می‌ توانیم افکارمان را تجزیه و تحلیل کنیم و متوجّه شویم که کدام بخش از این افکار مثبت و کدام قسمت منفی است. فکرکردن درباره‌ ی افکار در زندگی پرسرعت این دوره و زمانه کار آسانی نیست. اما شما باید از هر فرصتی برای این کار استفاده کنید. اگر می‌خواهید در زندگی موفّق شوید و به خواسته ‌هایتان برسید، باید این کار را یاد بگیرید. شما باید هر روز، زمانی را برای فکرکردن درباره ‌ی برداشت‌ ها و تفکرات شخصیتان از افراد و اتفاقات روزمرّه درنظر بگیرید. پس از مدتی از نتیجه ‌ی این کار بر احساسات و پیامد های مثبت آن در زندگیتان شگفت‌ زده خواهید شد. لازم نیست کار خاصی انجام دهید؛ فقط کافی است وقت مشخصی را برای این کار در نظر بگیرید و به اتفاقات روزمرّه و افرادی که در طی روز با آن‌ ها برخورد داشته‌ اید، دقّت کنید.
معمولاً فکر می ‌کنید قضاوت و احساستان عادی و عادلانه است اما با کمی دقّت بیشتر می ‌فهمید این طور نیست و افکارتان منفی و مخرب است یا حداقل طوری است که به سمت افکار منفی و نتایج ناخوشایند گرایش دارد.
خواستن و تصمیم‌ گرفتن برای غلبه بر یک بیماری، کاهش وزن، رقابت با همکاران دیگر به خاطر گرفتن ترفیع یا نگرانی برای حفظ زندگی خانوادگی و رفع تضاد ها و مشاجرات، هیچ کدام افکار مثبتی نیستند و نتایج مثبتی هم در پی نخواهند داشت. در مقابل، فکرکردن به سلامتِ کامل، رسیدن به وزنِ مطلوب، کارمندِ وظیفه ‌شناس‌بودن که لایق و شایسته ترفیع است و انجام ‌دادن کارهایی برای داشتن خانواده ‌‌ی شاد و سالم افکاری مثبت هستند. فکرکردن با این سبک و تمایز قائل ‌شدن بین افکارمثبت ومنفی، کار آسانی نیست و نیاز به دقت، توجّه و نگاهی ظریف و نکته ‌سنج دارد. روزی یک یا دو بار برای این کار زمان بگذارید و افکار خود را با دقّت مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید تا مطمئن شوید در مسیر درست قرار دارید.
منفی ‌ها به نفع مثبت‌ ها
برای درک بهتر مثبت ‌ها باید منفی ‌ها را تجربه کرد. فراز و نشیب ‌های زندگی هم مثبت‌ اند و هم منفی، یا حداقل مانند یک شمشیر دولبه ‌اند. ما می ‌توانیم تجربه‌ های خوب و مثبتمان را با تجربه ‌های تلخ و منفی مقایسه کنیم. ما خیلی راحت و آسان موقعیّت ‌های متضاد را با هم مقایسه می ‌کنیم و در برابر هم قرار می ‌دهیم؛ مثل موقعیّت‌ های متضادی چون ثروت و فقر، زشتی و زیبایی و دروغ و حقیقت.
کاهش تمایل به تفکیک موقعیّت ‌ها به دو گروه منفی و مثبت، راه مناسبی برای رهایی از افسردگی است. چند روز ابری و بارانی باعث می ‌شود شما قدر روزهای آفتابی را بدانید. افراد موفّق و مثبتی که در اطراف خود می ‌بینید قبل از این که موفّق شوند و بتوانند کنترل افکارشان را در دست بگیرند و از نتایج مثبت آن بهره ببرند بر افکار منفی زیادی غلبه کرده ‌اند. برای کسب موفّقیّت‌ هایشان سال ‌ها تلاش کرده ‌اند. این کار سخت و دشوار، یک فرایند تدریجی است. بنابراین صبور باشید و لحظات گذر از شکست و ناکامی تا رسیدن به موفّقیت را با صبر، دقّت و حساسیت بیشتری پشت سر بگذارید.
درحال حاضر اگر یک فرد شکست‌ خورده با افکار منفی هستید، نا امید نشوید. فراموش نکنید که با افکار مثبت، می ‌توانید خودتان را از این موقعیّت بیرون بکشیدممکن است همه چیز لزوماً آن طور که شما فکر می‌ کنید نباشد. بنابراین بهتر است برای درک حقیقت، درباره‌ ی موضوعات ساده و پیش‌ پا افتاده‌ای که فکر می‌ کنید درست است، دوباره فکر کنید.
یکی از مواردی که بهتر است درباره ‌اش فکر کنید، نتایج کارهایی است که بر اثر تفکرات و ذهنیت‌ های گذشته خود انجام داده‌اید. اگر از این نتایج راضی نیستید و می ‌خواهید آن ‌ها را تغییر دهید، ابتدا افکاری که آن‌ هارا به ‌وجود آورده ‌اند، شناسایی کرده و با افکار مثبت جایگزین کنید. شما به چیزهایی که می‌ خواهید نمی ‌رسید مگر این که چیزهایی را که دوست دارید، واقعاً و از صمیم قلب بخواهید. درست است که پذیرش این موضوع کسل‌ کننده است اما خود را دست ‌کم نگرفتن و کفران نعمت نکردن، درسی است که بایستی آموختاین موضوع شیوه ‌ی بسیار خوب برای تشکر و قدردانی از نعمت ‌هایی است که دارید؛ حتّی اگر خانه، شغل و پول ندارید، به خاطر داشتن دوستان خوب و سلامت خود شکرگزار باشید. ممکن است در زندگیتان چیزهایی را نداشته باشید اما شکرگزاربودن و قدردانی از داشته‌‌ ها است که موجب می‌ شود 


منیره کردلو مسئول مرکز مشاوره صبا تمام سعی خود را برای برخورداری شما از مشاوران و روانشناسان مجرب نموده و آماده عقد قرارداد با مدارس دوایر دولتی و غیر دولتی می باشد.

:: موضوعات مرتبط: سلامت روان , ,
:: برچسب‌ها: سلامت روان ,
:: بازدید از این مطلب : 297
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : منیره کردلو
ت : دو شنبه 25 آذر 1392
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-52170159-2', 'auto'); ga('send', 'pageview');