عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



علاقه مند به طرح چه مطالبی دراین وبلاگ هستید؟


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 586
تعداد نظرات : 34
تعداد آنلاین : 1


 مقایسه استعداد کودک با سایر گروه ها ، دوستان و اعضای خانواده می تواند به یک ایده بزرگ نما درباره استعداد کودک منجر شود. استعداد باید با اجرا» (عملکرد) یا ویژگی های گروه های بزرگ مقایسه شود و این کار باید از طریق ارزیابی عملکرد کودک توسط یک سری آزمون ها یا شاخص های استاندارد که قبلا در سطح ملی انجام شده اند، صورت گیرد . مقایسه عملکرد کودک با داده های هنجاری (نورم ها) یا داده های قبلی یک جامعه مفید است، لذا والدین باید توجه داشته باشند که هیچگاه توان یا استعداد کودک را با کودکان محله، فامیل و اقوام و برادران یا خواهران خود مقایسه نکنند و فقط عملکرد او را از طریق داده هایی که در سطح کشوری یااستانی و جهانی وجود دارد ارزیابی نمایند.

استعدادیابی و استعدادپروری

استعداد در لغت به معنای « شی عتیقه » می‌باشد و شی عتیقه نیز در ذهن ما هر چیز گرانبها و کمیابی را تداعی می‌کند که بدست آوردن آن ارزشمند اما در عین حال مستلزم صرف وقت، انرژی و هزینه است. واقعیت این است که هر یک از ما انسانها در درون خود شی عتیقه ای به نام استعداد داریم که کشف و شناسایی آن افق زیبایی را فرا روی زندگی ما خواهد گشود

در ابتدا باید بدانیم که چه توانمندیهائی داریم؟ قرار است در آینده جایگاه فرزند ما در جامعه چه باشد؟ و نهایتاً اینکه این مسیر باید چگونه طی شود که با راحتی و زیبائی و سبکبالی و کمترین تنشی به سر منزل مقصود برسیم. اگر فرآیند استعدادیابی، استعدادپروری و استعدادسالاری از همان دوران طفولیت پیاده گردد.

بحث بر روی شناخت استعداد و مسائل مرتبط، آزمون‌های استعدادیابی‌، تدوین چشم انداز فراروی کودکان و نوجوانان، ترسیم خط سیر از استعداد به چشم انداز، آسیب شناسی و نکات پیرامون آن از مهمترین و اساسی ترین مباحث استعدادیابی و استعدادپروری است. باشد که در سایه سار این سیستم مدیریتی که از سال 1981میلادی تحت عنوان « سیستم مدیریت استعدادها »یا Talented Management System شکل گرفت و با نام اختصاری TMS خوانده می‌شود گامی به جلو در راستای پیشرفت فرزندمان در زندگی فردی ، تحصیلی و شغلی برداشته باشیم.
ارمغان این نگرش عالمانه ما به استعداد فرزندان و نوباوگانمان، هم لذت آنها از زندگی است و هم رضایت تحصیلی و شغلی آنان، دلیل آن نیز روشن است زمانیکه فعالیت‌های زندگی با استعداد های انسان همپوشانی داشته باشد خستگی و کسالت از زندگی رخت بر می‌بندد و جای آن را به طراوت و نشاط می‌دهد. رشته و کار منطبق بر استعداد، شخصیت و پتانسیل‌های درونی ما، علاوه بر افزایش بهره وری ما در سطح بسیار بالا باعث افزایش رضایتمندی ما از خود و دیگران نیز خواهد شد.
شناخت استعداد، شناخت گنج درونی ماست همان گنج گرانبهایی که از سوی پروردگار به ما هدیه داده شده و در وجود ما به عاریت نهاده شده است. کشف این گنج درون ، ما را به ثروت درونیمان رهنمون می‌سازد که مقدمه ثروت و غنای بیرونی ماست و اما پنهان ماندن و پوسیدن این گنج مخفی، زندگی را با فقر توانائیها و در نتیجه فلاکت زندگی مواجه خواهد ساخت. در حدیث زیبائی از پیامبر اسلام داریم که فرموده اند: بدین معنی که «انسانها همانند معادن طلا و نقره هستند». هر یک از ما انسانها در درون خود معدن بالقوه‌ای از مواد ارزشمند هستیم، اما این معدن نیاز به کاوش دارد. قبل از هر چیز باید بدانیم چه معدنی داریم و با چه رگه ای از خلوص؟ کدامیک از معادن درونی ما معدن اصلی وجود ماست که باید استحصال گردد؟ آیا معدن ما از نوع معادن باز است که همگان را قدرت دیدن و درک آن است یا نه معدنیست که در اعماق وجود ما جای دارد و به تعمّق و کاوش زیادی نیاز دارد؟ پس از آنکه معدن واقعی خود را کشف کردیم نوبت به باطله برداری می‌رسد. چه باطله هائی که خود با تفکرمان سد راه کرده ایم و چه باطله هائی که از سوی والدین، دوستان و آشنایان رفته رفته انباشته شده و حجابی گشته در مسیر شناخت حقایق. باطله برداری‌ها گاه به راحتی اما در اکثر مواقع با زحمت فراوان همراه است اما رهیدن از آنها سبکبالی خاصی در ما ایجاد می‌کند.

قبل از هر چیز باید در نظر داشته باشیم که ما هر توانایی ویژه و خاص را استعداد می‌دانیم و این صرفاً به موضوعات علمی و صنعتی و ... مربوط نمی‌شود بلکه استعداد خاص یک فرد ممکن است در هر زمینه‌ای متجلی باشد. یک پزشک متبحّر، یک مدیر موفق، یک آشپز توانا یک پرستار برجسته، یک معلم سریع الانتقال و در زمره مستعّدان خود شکوفا باشند. خودشکوفائی در مسیر زندگی حاصل نخواهد شد مگر اینکه هفت گام درون را یک به یک انجام دهیم این گامها عبارتند از:

1.خودبیداری2.خودهشیاری3.خودیابی4.خود احساسی(عزت نفس)5.خودباوری (اعتماد به نفس) 6.خود شایسته سازی

 

7.خودشکوفایی

اعمال سیستم مدیریت استعدادها که شامل فرایند‌های زیر است گامی‌است جهت معنا بخشی به زندگی:

1.کشف استعداد‌های درون: وضع موجود زندگی

2. تدوین افق زیبا فراروی استعدادمان (چشم انداز) : وضع مطلوب زندگی

3.بررسی راه‌های رسیدن از وضع موجود زندگی به وضع مطلوب زندگی

در مورد توسعه استعداد دو فرمول ساده ولی کاربردی وجود دارد :

 

رضایت + استعداد بالفعل <-- توسعه + استعداد نهفته

 

نارضایتی+ عجز و ناتوانی <-- توسعه – استعداد نهفته

 

کسانی که به اهمیت این فرمول ساده پی برده و از آن استفاده کرده‌اند کسانی هستند که افتخارات ، نوادر و نوابغ نامیده می‌شوند ، 1093 اختراع ادیسون ، 240 مقاله علمی انیشتین ، 330 مقاله در حوزه‌های پزشکی و روانشناسی از زیگموند فروید، 20 هزار اثر هنری پیکاسو، 154 غزل و 37 شاهکار ادبی نمایشنامه‌ای شکسپیر، تحلیل و تفسیر خلاقه گری کاسپاروف در بازی شطرنج، رانندگی فوق العاده شوماخر، سمفونی‌های زیبای بتهوون و خلافت‌های بسیار زیاد لئوناردو داوینچی و طبابت‌های فوق العاده ابن سینا نمونه هایی از این مدعایند. البته قبل از پرداختن به مقوله استعداد کسب اطمینان از نوع و مقدار استعداد الزامی است که اینکار با انجام آزمون‌های دقیق استعدادیابی، شخصیت شناسی و سایر پارامتر‌های لازم صورت می‌پذیرد. توسعه استعداد پس از مرحله تشخیص، به تدوین چشم انداز بستگی دارد.

گاهی تصور می‌کنند داشتن چشم انداز یک چیز غیرواقعی و تلقین است در حالیکه چشم انداز ، بارزترین و کلیدی ترین عامل در رشد و توسعه استعدادهاست و البته به معنای حرکت ناگهانی و آنی نیست بلکه در این مسیر حرکت آهسته و پیوسته نیاز است .

در مورد چشم انداز تعاریف گوناگونی ارائه شده است اما شاید یکی از ساده ترین و گویاترین تعاریف در بحث چشم انداز این باشد که : «بیان صریح سرنوشتی که می‌بایست به سمت آن حرکت کرد این سرنوشت باید قابل تحقق ، جذاب و برانگیزاننده باشد» . از کارکرد‌های چشم انداز می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود :

1. انرژی می‌دهد. 2.ایجاد تعهد می‌کند.3.انگیزه بخش است.4.هدفمند کردن زندگی5.پیوند بین حال و آینده..

مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی صبا با مجوز سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران اقدام به راه اندازی نظام سنجش استعداد یابی کودکان نموده تا با شناخت از استعدادهای درونی به رشد و بالندگی آینده سازان ایران اسلامی اقدام  نماید.


منیره کردلو مسئول مرکز مشاوره صبا تمام سعی خود را برای برخورداری شما از مشاوران و روانشناسان مجرب نموده و آماده عقد قرارداد با مدارس دوایر دولتی و غیر دولتی می باشد.

:: موضوعات مرتبط: گوناگون , ,
:: برچسب‌ها: گوناگون ,
:: بازدید از این مطلب : 317
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : منیره کردلو
ت : پنج شنبه 15 اسفند 1392
مطالب مرتبط با این پست
» بیماری یخچال گرایی
» شخصیت شناسی با میوه
» با خاطرات بد چه کنیم؟
» چگونه هفته خوبی را آغاز کنیم؟
» فنگ شویی چیست؟
» روانشناسی چت و کاربران چت روم
» .آیا چت کردن دختر با پسر جایز است؟
» استجابت دعا
» گپ و گفتگو
» تجارب
» رنگ فطرت
» هزینه رفتار
» بحران خانواده در عصر حاضر
» برای دیده شدن چکار می کنید؟
» خانه‌ی بزرگتر، به همین سادگی
» چرا برخی حس های مثبت یا منفی در م تولید می شود؟ا
»
» نقش ذکر در سلامت روانی
» ویژگی نوجوان امروز
» هستی ما
» ویژگی خانواده سنتی
»
» سپاس
» تشکر
»
»
» پاداش عمل (شهید سید احمد پلارک)
»
»
» ویژگی نوجوان امروز
» بیماری عشق
»
»
» فاطمه اسوه انسانیت
» بارداری و سوگواری
» jتفاوت از زمین تا آسمان
» آیا این دو زوج مناسبی هستند؟!!!
» آیا رواندرمانی در درمان اختلالات مؤثر است؟
» هیپنوتیز چیست؟
» هیپنوتیزم
» اختلال خواب و پیشگیری و درمان
» وبلاگ ها و شخصیت
» وقتی روح الله از خانه دور است با دلتنگی ها چه می کند؟
» در اوج توجه به خانواده روح الله و خانواده
» کوهی که تمامی ندارد تو را با چه وازه ای معنی کنیم؟!
» دریای محبت و ابراز علاقه به همسر خودتان را مقایسه کنید
» ارتباط عاطفی با خانواده
» سقوط انسانیت
» از خود بگذریم
» تغییر پویایی ایجاد می کند
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-52170159-2', 'auto'); ga('send', 'pageview');